4 november 2015

Net pak voor je werk: Werkgever betaalt mee

Als je voor je werk representatieve burgerkleding (een net pak) moet kopen, dan hoef je deze niet meer geheel uit eigen zak te betalen. Dat heeft de Marechausseevereniging bij de werkgever Defensie voor een KMar-brede groep functies voor elkaar gekregen.

Het gaat om een aanpassing van de Regeling Uitrusting Defensie (RUD). De MARVER had al eerder dit jaar een aanpassing voor elkaar weten te krijgen. De aanpassing die er nu ligt geldt voor een veel bredere groep. Door de eerste aanpassing van de RUD hoeven marechaussees die belast zijn met de verwijdering van vreemdelingen uit Nederland, de burgerkleding die hiervoor nodig is niet meer geheel zelf te betalen.

Meer functies
Er zijn echter meer KMar-medewerkers die door de commandant verplicht zijn hun werkzaamheden in representatieve burgerkleding uit te voeren. Ook hierbij gaat het in de regel om kleding die niet snel privé gekocht en gedragen zal worden. Ook voor deze groep medewerkers heeft de MARVER aan de Minister om een oplossing gevraagd. Dat gebeurde in een brief namens de MARVER, AFMP en de AbvaKabo van 7 mei 2014 (zie de onderste bijlage). Medio oktober kregen we de bevestiging van de Directeur Arbeidsvoorwaarden Defensie dat de RUD (wederom) is aangepast. In een nota van Directie Personeel en Bedrijfsvoering KMar staat aangegeven om welke functies het precies gaat (zie de bovenste bijlage).

Tegemoetkoming: € 203,14
De tegemoetkoming bedraagt € 203,14. U kunt opnieuw aanspraak maken op een tegemoetkoming indien u 2 jaar of langer verlenging krijgt op uw functie. Indien een afwijkende duur functievervulling van maximaal 6 jaar is vastgesteld, kunt u na 3 jaar opnieuw in aanmerking komen voor een tegemoetkoming.

WGAFR