25 maart 2024

Kun jij veilig werken met kankerverwekkende stoffen?

Word jij in jouw werk geconfronteerd met kankerverwekkende stoffen of processen en heb jij het idee dat je desondanks veilig kunt werken? Dit is de centrale vraag die de FNV aan werknemers binnen diverse sectoren voorlegt in een online enquête. Wil jij als MARVER-lid ook anoniem jouw mening geven over dit gevoelige onderwerp? Klik dan op de aanmeldlink hieronder en vul de enquête in. Dit neemt slechts vijf minuten van jouw kostbare tijd in beslag.

Doe via deze link mee aan de enquête. Net als de FNV hecht de MARVER er veel waarde aan dat jij en je collega’s op een veilige en gezonde manier kunnen werken. Dit zou een recht moeten zijn voor iedere werknemer. Wij vinden het dan ook zorgelijk dat de nodige collega’s in aanraking komen met kankerverwekkende stoffen en processen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan asbest, benzeen, chroom-6, dieselrook, houtstof van hardhout, kwartsstof en vliegtuiguitstoot. Aan de hand van de uitkomsten van de enquête willen wij graag een goed antwoord krijgen op de vraag of er op een veilige manier kan worden gewerkt met kankerverwekkende stoffen.

Symposium
Tijdens een gelijknamig symposium van de FNV en Stichting Arbeidsongevallen op woensdag 24 april 2024 in De Burcht te Amsterdam zullen de resultaten van de enquête Werk en kanker worden gepresenteerd. Dit symposium in het kader van Workers’ Memorial Day start om 14.00 uur en duurt anderhalf uur.  Op deze dag wordt stilgestaan bij het trieste feit dat jaarlijks meer dan 4000 werknemers overlijden door een arbeidsongeval of een beroepsziekte. Naar onze mening is dat aantal veel te hoog. Ben je geïnteresseerd in het onderwerp ‘werk en kanker’? Schrijf je dan hier in voor het symposium.

GVW
FNV