Alexandra Schaap-Zoet Kaderlid MARVER, fractie LBE

Dienstreis is meer dan alleen een vergoeding

Bij het maken van een dienstreis, maak je vaak kosten. Maar wist je dat het indienen van een dienstreis om meer gaat dan alleen de kosten? In de puurste vorm gaat het ook om toestemming krijgen van een leidinggevende voor het maken van die dienstreis.

We ontvingen de afgelopen periode verschillende vragen over dienstreizen. Wat zijn de regels waar je op moet letten bij het indienen en wat nu als er geen kosten zijn gemaakt? Toen we die vragen indienden bij het hoofdbestuur, kwam naar voren dat het indienen van een dienstreis om meer gaat dan alleen het indienen van gemaakte of te maken kosten. Met het aanvragen van een dienstreis vraag je je leidinggevende namelijk ook om toestemming om de reis te maken.

Hoe zit het ook al weer? Je maakt een dienstreis wanneer je je plaats van te werkstelling verlaat. Deze vind je terug in het dienstenreizenbesluit, in Peoplesoft. Hierin moet je je dienstreis van te voren aanvragen, of je er nu kosten voor maakt of niet. Het is dus niet zozeer een declaratie, maar meer een vraag aan de leidinggevende: mag ik deze reis op deze manier maken, met deze kosten? Hiermee kan je leidinggevende de kosten inzien en bepalen of de kosten en de baten van de reis tegen elkaar opwegen. Zelfs als je reis geen kosten met zich meebrengt, moet je het alsnog indienen om toestemming te krijgen.

Goed om te weten
Vooral voor burgers is het belangrijk dat zij iedere dienstreis op de goede manier invoeren. Want alleen zo zijn ze tijdens hun reis verzekerd door Defensie.

Heb je nog vragen over dienstreizen of andere zaken? Bel of mail je contactpersoon van MARVER op je brigade of kijk op www.marver.nl.