Toon Verberg columnist

Rexit

€ 23.000. Dat is wat een Italiaanse Generaal ongeveer per maand verdient. Maar ook bij de Italiaanse Defensie moet bezuinigd worden. Het van de Generaals: verminder gewoon het salaris van de manschappen en onderofficieren! Een voorstel dat het uiteraard gewoon haalt tot aan het parlement en waarover gestemd gaat worden, waarbij het niet eens zeker is dat het voorstel van tafel wordt geveegd.

Hebben de Italiaanse soldaten dan geen personeelsvertegenwoordiging die dit soort voorstellen in de kiem kunnen smoren tijdens het overleg met de minister van Defensie, zoals in Nederland? Gewoon een Italiaanse MARVER of AFMP? Nee, dat is er niet en Italië is er niet uniek in. Sterker nog, militairen die zich proberen te verenigen in bijvoorbeeld Spanje lopen het risico opgepakt te worden. Soms worden ze zelfs vervolgd of gewoon 2 jaar lang vastgezet.

Spanje te ver weg voor u? In Frankrijk is het niet veel beter. Tot aan het Hof in Straatsburg heeft men moeten procederen om onze Franse collega te vrijwaren van verdere vervolging. Franse militairen mogen zich nu verenigen, maar meer dan samen klaverjassen mogen ze nog steeds niet.

Nog steeds een ver van uw bed show? Volg eens de Europese politiek omtrent de wens te komen tot een Europees leger. Samen zijn we sterker roept men in de EU. Ze bedoelen natuurlijk dat we samen goedkoper uit zijn. Bundelen van materieel en mankracht. Op zich geen slecht idee, maar ook binnen een Europees leger moet het werk gedaan worden door mensen. Militairen zoals u en ik. Onder welke rechtspositie gaan deze mensen werken? De Italiaanse? De Franse? De Nederlandse? Waarschijnlijk zal het gaan zoals het altijd gaat in de EU: een compromis. Geen fijne gedachte als we kijken naar de rechten die wij als militair in Nederland hebben. Rechten die vanzelfsprekend lijken, maar dat dus niet zijn.

Daarom is uw vakbond ook actief in Europa, als lid van de koepelorganisatie Euromil. Geen exit van onze rechten. Geen Rexit.