Sven Schuitema Voorzitter

Pizza di Defensia

De minister van Defensie speelt verstoppertje. Want als je niets te verbergen hebt, dan kun je alles toch gewoon delen? Waarom wil de minister dan niet delen hoeveel ruimte er is voor arbeidsvoorwaarden? Het kan toch niet zo zijn dat zij de kaarten op de borst wil houden. De problemen zijn namelijk zo groot bij Defensie, dat er geen ruimte is voor spelletjes. Het defensiepersoneel staat immers op één. Toch?

Zelf communiceert Defensie dat er voldoende ruimte is voor de vier P’s: Perspectief, Poen, Privé en Pensioen. Los van het populaire taalgebruik ken ik 4 P’s als een zeer goede pizzaketen in Vietnam. Goed gevulde pizza’s waar veel mensen op af komen. 4 P’s op zijn Engels uitgesproken leveren de woorden ‘for peace’ op, dus de vergelijking met Defensie is snel gemaakt. Alleen zijn de pizza’s van Defensie slecht belegd en er komen niet veel mensen meer op af. Een paar druppels tomatensaus met wat smakeloze kaas er overheen. De klanten (de defensiemedewerkers) lopen dan ook massaal weg. Teleurgesteld, omdat er voor de zoveelste keer een rijk belegde pizza wordt beloofd, maar niet wordt geleverd. Men investeert wel druk in nieuwe tafels, stoelen, borden en bestek. Helaas is er niemand die er straks gebruik van zal maken. Defensie loopt leeg.

De minister doet er dus verstandig aan om nu echt eens wat substantieels te bieden op de 4 P’s. Anders lijkt ‘for peace’ steeds verder weg. Omdat Defensie deze taak niet meer kan uitvoeren, maar ook omdat er steeds minder ‘peace’ is bij het defensiepersoneel. Zij zijn steeds meer bereid om hardere acties te voeren. Dus mocht je nog een pizzaatje willen proberen bij 4P’s, dan zou ik maar snel gaan, want op Schiphol is het straks geen doorkomen meer aan.