2 juli 2018

Noordoost dreigt vergeten gebied te worden

De afgelopen tijd kreeg MARVER signalen van collega’s uit Noordoost over slechte werkbeleving. Daarom brachten voorzitter Sven Schuitema en kaderlid Alexandra Schaap-Zoet vorige week namens de MARVER een bezoek aan Noordoost. Hier spraken zij leden van de MC-werkgroepen van de drie brigades. We begrepen dat de collega’s daar inmiddels gelaten zijn over de situatie. De betrokkenheid ebt weg en dat is zorgelijk.

Gelaten
In gesprek met de leden werd in elk geval duidelijk dat ons beeld klopt: men is het zat om telkens maar verplaatst te moeten worden naar andere delen van het land. Zelfs binnen het werkgebied zijn de afstanden zo groot dat men nauwelijks aan het werk toekomt. Roosterwijzigingen en verplaatsingen hebben direct invloed op de balans tussen werk en privé. Ook de toelages die samenhangen met de extra beslaglegging voldoen niet. Hierdoor wordt werken in Noordoost een dure hobby. Een reden voor marechaussees om hun heil buiten de Koninklijke Marechaussee voort te zetten.

We willen gewoon werken
De mensen willen graag werken in Noordoost. Er is genoeg te doen, maar het lijkt wel alsof de rijen voor de paspoortcontrole op Schiphol belangrijker zijn dan het voorkomen van mensensmokkel en de militaire politiezorg in Noordoost. Sven Schuitema schreef daar eerder deze blog over. De indruk bestaat dat Noordoost een vergeten gebied is binnen de Koninklijke Marechaussee. Zo voelen de collega’s dat ook.

Oproep!
Natuurlijk proberen wij als MARVER op te komen voor de belangen van de leden in Noordoost. De vakbond heeft daarvoor behoefte aan meer input. Op vrijwel iedere brigade in het land heeft de MARVER een contactpersoon en fractieleden. Noordoost blijft hierin achter. Natuurlijk worden wij wel door leden geïnformeerd, maar we zijn dringend op zoek naar leden die ons structureel willen informeren over de situatie daar. Alleen op die manier kunnen we de belangen nog beter behartigen. We begrijpen de gelatenheid die heerst, maar niets doen is ook geen optie. Meld je dus aan als contactpersoon of fractielid in Noordoost via info@marechausseevereniging.nl!

De foto bovenin het artikel is niet genomen tijdens het werkbezoek.