16 april 2020

MARVER Corona Logboek - 16 april 2020

De militaire herdenkingen op de Grebbeberg en op het Nationaal Ereveld in Loenen op 4 mei zijn dit jaar alleen via internet of op televisie te volgen. Dat komt door de strenge coronamaatregelen. Beide erevelden zijn op 4 mei gesloten, zodat er opnames kunnen worden gemaakt, zo bevestigt de verantwoordelijke Oorlogsgravenstichting. Hierdoor kan bij de opnames 1,5 meter afstand worden bewaard.

De herdenking op Militair Ereveld Grebbeberg is op 4 mei sober en daarom zonder publiek. Het ministerie van Defensie maakt later bekend waar deze te zien is. De herdenking in Loenen is, deels live, te zien op Omroep Gelderland. De plechtigheid op de Grebbeberg in Rhenen is na de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam de grootste Nederlandse herdenking. Op het militaire ereveld rusten ruim 400 militairen die langs de Grebbelinie sneuvelden in de meidagen van 1940, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1946 worden er nog regelmatig militairen herbegraven die op andere plekken in Nederland zijn gesneuveld in die dagen en die elders waren begraven. Militair Ereveld Grebbeberg telt ruim 850 graven. Bijna 4000 gesneuvelde militairen en burgers liggen begraven op het Nationaal Ereveld in Loenen.

-----------------------------------------

NAVO eensgezind over coronacrisis
De NAVO-bondgenoten slaan de handen ineen in het gevecht tegen het coronavirus. De Defensieministers van de NAVO bespraken de crisis woensdag tijdens een beveiligde videoconferentie. Met onder andere collectief luchttransport zorgde de NAVO ervoor dat er al tonnen medische middelen bij bondgenoten zijn afgeleverd. Het bondgenootschap heeft een belangrijke coördinerende rol als het gaat om steunaanvragen en het hulpaanbod binnen de alliantie. Zo verleenden Nederland, Hongarije, Noorwegen, Slovenië en Amerika medische en financiële steun aan Noord-Macedonië en doneerde Luxemburg beschermingsmateriaal aan Spanje. Deense ventilatoren en een veldhospitaal staan gereed voor Italië. Turkije levert spullen aan Spanje, Italië en landen rond de Balkan.

Langer militaire hulp in ziekenhuis
De extra hulp van de militaire artsen en verpleegkundigen die sinds 30 maart in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede werkzaam zijn, is verlengd tot en met 8 mei. Ahmed Marcouch, de voorzitter van de Veiligheids-en Gezondheidsregio Gelderland-Midden, diende op verzoek de aanvraag voor de verlenging in. De inzet van de zes militaire artsen en twaalf verpleegkundigen was oorspronkelijk van 30 maart tot 17 april. Zij zijn actief op de afdeling spoedeisende hulp en de intensive-careafdeling en dragen daar bij aan de zorg voor patiënten die met het coronavirus zijn besmet. Momenteel liggen er in de Gelderse Vallei 43 patiënten bij wie definitief is vastgesteld dat ze besmet zijn. 13 patiënten zijn mogelijk besmet.

-----------------------------------------

Een derde bemanning Frans vliegdekschip besmet
Ongeveer een derde van de bijna 2000 bemanningsleden van het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle is positief getest op het coronavirus, zo is woensdag bekendgemaakt. Het Franse ministerie bevestigde dat 1767 bemanningsleden werden getest en dat minstens 668 van hen besmet zijn met het coronavirus. De andere testresultaten laten nog op zich wachten. Het Franse vliegdekschip arriveerde zondag twee weken eerder dan gepland in de thuishaven van Toulon. Het schip keerde vervroegd terug toen bleek dat zo’n 50 bemanningsleden virusverschijnselen hadden. De Charles de Gaulle vertrok op 21 januari naar het oostelijke Middellandse Zeegebied om Franse militaire operaties tegen islamitische militanten in Irak en Syrië te ondersteunen.

Coronalogboek