Het is tijd voor harde actie!

Ik ben heel boos en erger me groen en geel. Ik ben boos op de minister en de top van defensie dat er zo’n slecht cao-eindbod ligt. Ik ben boos omdat de werkgever zich schandalig gedraagt in het hele traject. Wie haalt het nu in zijn hoofd om afspraken uit het eerste Deelakkoord onderuit te halen? Daar stond een handtekening van de Minister onder!

Wie haalt het in zijn hoofd om steeds terug te onderhandelen? Wie dreigt met de vakbonden buiten spel te zetten? Wie verspreidt er halve waarheden, vertelt het halve verhaal en zelfs leugens over het eindbod? Juist, de minister en de top van defensie. Blijkbaar is er van de zijde van de werkgever werkelijk álles aan gelegen om het personeel op het verkeerde been te zetten. En natuurlijk mag de werkgever u informeren, maar speel dan wel “fair play”!

Denken ze echt dat u zo dom bent? Ik weet wel beter. Want nog nooit zijn de informatiebijeenkomsten van de vakbonden zó druk bezocht. U hing werkelijk met de benen buiten. De vakbonden trekken samen op, schouder aan schouder. We hebben samen NEE gezegd tegen dit eindbod, de gelederen zijn gesloten. Er zitten namelijk zó veel verslechteringen in, daar worden jongeren, noch (wat) ouderen, noch militairen, noch burgers beter van.

Eindbod jarenlang negatieve effecten
De top van defensie probeert u op de mouw te spelden dat dit eindbod “slechts voor een jaartje is”, maar niets in minder waar. Alle slechte voorstellen in het eindbod van de werkgever werken heel lang door, veel langer dan een jaar. En die gaan dus jarenlang een aanslag plegen op uw rechtspositie én uw inkomen. Dat gaan we u niét aandoen, “over my dead body” om het maar eens klip en klaar te zeggen. En dat geldt ook voor onze onderhandelaar René.

Sommige bonden houden nog een ledenraadpleging, andere, zoals wij, doen dat anders. Iedere vereniging heeft zijn eigen aanpak en spelregels. Wij hebben uw vertegenwoordigers, onze kaderleden, intensief betrokken bij het arbeidsvoorwaarden proces. En een slecht eindbod, waar we NEE tegen zeiden, en waar zélfs het eerste Deelakkoord voor de minister niet meer geldt, leggen we niet opnieuw voor aan alle leden. We hebben uw mening immers al gevraagd over het eerste Deelakkoord, en u zei massaal NEE. Dit eindbod is nóg slechter. En onze kaderleden en het Algemeen Bestuur besloten ook daarom om dit eindbod niet voor te leggen. Natuurlijk hadden we wél een ledenraadpleging gehouden als er een onderhandelaarsresultaat had gelegen. We hebben u wel uitgebreid geinformeerd, en ook in deze OpLinie staat veel informatie. Hopelijk zijn uw vragen beantwoord, stel ze anders gerust.

Vertrouwen nu 0 %?
Weet u wat me trouwens zo verbaasd? Dat alle OPCO’s, de CDS en SG plus alle andere leidinggevenden blind achter de minister staan, en net zo hard e-mails sturen hoe fantastisch het eindbod is. Ik ben héél benieuwd wat dát betekent voor het vertrouwen van het personeel in hun leidinggevenden. Als we nú een enquete zouden houden vrees ik dat dat vertrouwen NUL is. Hebben ze dat écht niet in de gaten, of denken ze alleen maar aan hun eigen carrière?

Overduidelijk blijkt maar weer dat deze minister en de top van defensie geen énkel oog heeft voor het personeel, de situatie was al beroerd en die is er met dit eindbod nóg beroerder op geworden. Zullen we afspreken dat als de minister nog een keer durft te zeggen dat u “het goud van de organisatie bent” dat u dan demonstratief uw vingers in uw oren stopt?

Harde actie
Het is tijd voor harde actie. Een strijd voor een fatsoenlijke cao waar u sinds 2013 (toen liep de vorige cao af) méér dan recht op hebt. Een strijd tegen de minister en de top van defensie. Het personeel en de vakbonden zullen daarvoor samen “in de aanval moeten gaan”. Doet u mee?

Met zeer strijdbare actie-groet,

Ton de Zeeuw,