27 mei 2014

Gelijke rechten voor militairen niet vanzelfsprekend

Lissabon, 25 april 2014, viering van 40 jaar vrijheid in Portugal. 40 jaar na de Anjerrevolutie die nodig was om de Portugese bevolking te bevrijden van een dictatuur. Een regime die de eigen bevolking onderdrukte door censuur, laaggeletterdheid, verbod op vereniging en een politieke politie die mensen zonder enige bewijslast kon oppakken voor vermeende activiteiten tegen het bewind.

Ik mag deze dag van dichtbij meemaken. Ik loop op uitnodiging van mijn Portugese vakbondscollega António Lima Coelho mee in een lange optocht over de brede Avenida da Liberdade in het centrum van Lissabon. Duizenden deelnemers en toeschouwers van oud tot jong, allen in het besef dat vrijheid een groot goed is en geen vanzelfsprekendheid.

Ik luister naar de verhalen om mij heen en leer dat het moedige Portugese militairen waren die in 1974 de revolutie tegen het eigen bewind begonnen. Moe van de koloniale oorlogen, begrip voor de vrijheidswens van de inheemse bevolking van de toenmalige Portugese kolonies en de wens om zelf ook verlost te worden van de onderdrukking in Portugal. Ik hoor het meeslepende lied 'Grândola, villa Morena', destijds het startsein voor de revolutie. Ik zie de toeschouwers applaudisseren en de militairen danken voor de vrijheid en democratie die zij destijds hebben gebracht. Maar ik zie ook een melancholische blik in de ogen van mijn collega António.

António, een zachtaardige gepassioneerde man met veel liefde voor zijn land en de mensen, vertelt dat hij blij is met de publieke waardering voor wat de militairen toen deden en nu doen. Maar tegelijkertijd is hij bedroeft dat militairen in Portugal 40 jaar nadat zij vrijheid brachten, zelf nog steeds niet als volwaardige burgers worden behandeld. Hij streeft niet naar een bevoorrechte of speciale positie voor militairen. Antonio streeft naar gelijke rechten voor militairen, de rechten die alle andere burgers in Portugal en in de ook EU genieten.

António Lima Coelho is voorzitter van ANS, de Portugese vakvereniging voor onderofficieren. ANS is net als de Marechausseevereniging aangesloten bij EUROMIL. Deze Europese koepelorganisatie stelt zich ten doel het bevorderen en bewaken van de fundamentele rechten en vrijheden van Europese militairen. Het adagium van Euromil luidt dan ook: 'citizen in uniform'.

BVJ