26 november 2014

Fusie FNV is een feit: Bondgenoten stemt in met 91%

Het extra congres van FNV Bondgenoten heeft op 26 november in Bussum met 91% ingestemd met het fusievoorstel. De fusie van Abvakabo FNV, FNV Bondgenoten, FNV Bouw, FNV Sport en de voormalige vakcentrale FNV wordt op 1 januari 2015 van kracht.

Samen met de zelfstandige bonden AFMP, Aob, FNV Zelfstandigen, FNV Mooi, MARVER, NPB, NVJ, VVCS, NL Sporter, FNV Vrouw, FNV Horecabond, FNV Jong, Nautilus International vormt de FNV Vereniging vanaf januari 2015 één sterke FNV die de belangen van mensen die werken, niet meer werken of nu niet werken nog beter te behartigen. FNV Kiem besluit 20 december over fusie met de FNV Vereniging

Nu keihard aan de slag
Ton Heerts, voorzitter van de FNV: “Niets bij de FNV komt tot stand zonder strijd. Of het nu over de cao-tafel gaat, of over een fusie. Maar ik ben blij dat we nu keihard aan de slag kunnen om nog sterker ten tonele te verschijnen als we de degens kruisen met werkgevers die werkenden uitbuiten of een kabinet dat maar door bezuinigd.”

Ellen Dekkers, voorzitter FNV Bondgenoten: “Ik ben blij dat ons congres deze stap nu toch heeft durven zetten. Zo kunnen we verder bouwen aan die sterke FNV, in de sectoren en bedrijven, maar ook op lokaal niveau. Ik heb er vertrouwen in. We hebben de tijd tussen de twee congressen goed kunnen gebruiken om zaken nader te verduidelijken en binnen de kaders afspraken te maken. Heel goed voor de FNV dat nu dit een positief resultaat heeft.”

Luisteren naar kritische leden
Heerts vult aan: “We zijn de afgelopen weken de dialoog aan gegaan met heel veel mensen om alle nog openstaande vragen te beantwoorden en zorgen te adresseren. En natuurlijk blijven we luisteren, ook naar de kritische leden.”

Corrie van Brenk, voorzitter van Abvakabo FNV: “Het is goed om te zien dat ook de leden van FNV Bondgenoten hun vertrouwen hebben uitgesproken in samenwerking met de andere vakbonden. En nu op naar één krachtige FNV.”

Charley Ramdas, voorzitter FNV Bouw: “We zijn natuurlijk heel blij met dit besluit. Niet voor niets stemden zowel ons congres als onze Bondsraad begin oktober in met deze fusie. We kunnen nu echt met elkaar gaan bouwen aan een sterke vakbeweging,dichtbij de leden.”

Gissella Arends, voorzitter FNV Sport: "FNV Sport is zeer gelukkig met deze fusie, dit is een krachtig geheel en een goede basis voor een mooi samenspel. Wij als teamplayers staan in de startblokken voor de toekomst van één FNV.”

FNV KIEM
FNV KIEM besluit eind volgende maand of ze in een later stadium alsnog fuseert met de nieuwe ongedeelde bond. Voorzitter Geert van der Tang: “Als bestuur zien wij grote kansen voor de vakbond in de creatieve industrie als wij ons ook aansluiten. Maar de leden hebben tijdens ons congres op 20 december het laatste woord.”

Het congres van FNV Bondgenoten kwam bijeen in Spant in Bussum tijdens een bijzonder congres om opnieuw te stemmen over het fusievoorstel. Op verzoek van congresafgevaardigden kwam er een nieuw congres nadat op 8 oktober de vereiste tweederde meerderheid voor het doorgaan van de FNV er net niet kwam (64,62%).

Tijdens ledenbijeenkomsten in de week van 6 oktober van FNV Sport (unaniem), Abvakabo FNV (93%), FNV Bouw (98%) en het FNV Ledenparlement (97%) was er direct massaal steun voor de voorgenomen fusie.