16 april 2018

Daarom: Christiaan Bouwknegt

Christiaan Bouwknegt (41) is heel bewust lid geworden van de MARVER. Hij vond het belangrijk dat er een club is die specifiek opkomt voor de Marechaussee.

Wat doe je bij de KMar?
Ik heb jarenlang in de operatie gezeten maar na twintig jaar was ik toe aan iets anders. Op dit moment ben ik paars werkzaam bij de dienst Geografie. En daar ben ik verantwoordelijk voor de verwerking en de distributie voor alle basis geografische informatie. Dat wil in het kort zeggen de stafkaarten die je echt in de hand wil hebben. Dat doen we dus Defensie breed maar ook interdepartementaal dus alle ambassades over de hele wereld.

Wat vind je het leukst?
Je komt alle eenheden, krijgsmacht breed tegen. Dus van alle krijgsmachtsdelen de Marine, Luchtmacht, Landmacht, collega’s van de Marechaussee, de dienst Koninklijke beveiliging en ambassadepersoneel waar je allemaal zaken mee doet. Dat vind ik echt wel heel erg leuk.

Wat voor lid ben je?
Ik ben vanaf het begin van mijn opleiding al lid van de MARVER. Het was in onze tijd zo dat 80-90% lid werd en zo ook ik. Daarnaast heb ik nu zo’n beetje een achtergrond van zeven jaar waarin ik medezeggenschapwerkzaamheden doe waarbij ik namens de MARVER deelneem.

Wat doe je dan in de MC?
Alles wat eigenlijk de werkwijze van de eenheid aangaat dat valt onder de medezeggenschap. Daarbij ga je met de hoofddiensteenheid om de tafel om ervoor te zorgen dat de collega’s zo goed mogelijk hun werk kunnen doen.

Tot slot: Wat vind je van de MARVER?
Ik vind het nog altijd een goede club, die er echt specifiek voor de Marechaussee is. Zij kennen de organisatie en weten hoe het allemaal in elkaar steekt. Tevens zijn zij bekend met het ‘broodje speciaal’ waar de Marechaussee door de jaren heen nog steeds voor gezien zou kunnen worden. Daar waar je Defensie zag krimpen, zag je de Marechaussee groeien. Dat bracht weer bepaalde knelpunten met zich mee en daar kan de Marechausseevereniging mooi bij helpen.