3 april 2020

MARVER Corona Logboek – 3 april 2020

130 militaire muzikanten hebben vanuit huis een militaire mars opgenomen. Zij steken hiermee hulpdiensten en zorgverleners een hart onder de riem, die hun beste beentje voorzetten tijdens de coronacrisis. De muzikale militairen namen ieder voor zich hun deel van de mars thuis op. Het resultaat is terug te zien in een muziekclip.

De clip van de 130 militaire muzikanten levert beelden op die voor iedere thuiswerker herkenbaar zijn. Zo wordt een van de muzikanten geflankeerd door haar 6 maanden oude baby en een ander door huiswerk makende kinderen. “Op deze manier steken wij onze duim op naar iedereen die zich inzet voor de bestrijding van de coronacrisis,” verduidelijkt Ron Geurts, één van de drijvende krachten achter het initiatief.

Bekijk hieronder de muziekclip!

Militairen helpen coördinatiecentrum coronazorg
Ernst Kuipers, sinds kort voorzitter van het snel opgerichte, landelijke coördinatiecentrum voor coronazorg, kreeg deze week hulp van militairen. Zij keken mee hoe het coördinatiecentrum te werk gaat en grepen in als er tijdens het proces iets misging. De militairen dienden tijdens missies in Irak en Afghanistan en zijn hierdoor gewend om snel te handelen in crisis-situaties.
Kuipers moet ervoor zorgen dat Nederland genoeg ic-capaciteit heeft om elke patiënt een plek te kunnen geven, indien nodig aan de andere kant van Nederland. "We hebben heel erg gekeken naar hoe Defensie dat doet als ze op missie zijn," vertelt Kuipers in een interview met Nu.nl. "Dat is gek genoeg op dit moment dezelfde vergelijking. Defensie heeft ons erg geholpen met hoe we het moeten doen." Naar eigen zeggen heeft hij vanuit het landelijk coördinatiecentrum nu ‘goed grip op de situatie’.

Zr. Mr. Dolfijn terug in Den Helder
De onderzeeboot Zr.Mr. Dolfijn is deze vrijdag teruggekeerd in Den Helder. Defensie brak deze week een oefening van de onderzeeër bij Schotland af, omdat een aantal bemanningsleden positief was getest op het coronavirus. De oefening zou eigenlijk nog twee weken in beslag nemen. De 58-koppige bemanning is nu in quarantaine.

KMar houdt 50 mensen tegen
Sinds op 19 maart een inreisverbod van kracht is geworden vanwege de coronacrisis, heeft de KMar 50 buitenlanders de toegang tot Nederland geweigerd, zo meldt De Telegraaf vandaag. Van hen mochten er 37 het land niet in op basis van het inreisverbod.
13 mensen werden om andere redenen geweigerd, bijvoorbeeld omdat ze geen paspoort hadden of geen geld om in ons land te verblijven. De meesten passagiers werden tegengehouden op Schiphol, gevolgd door drie mensen die van de ferry in IJmuiden kwamen, twee op Eindhoven Airport en één in de Eemshaven.

Coronalogboek