26 juni 2015

Bonden sturen brandbrief AVW naar Tweede Kamer

De arbeidsvoorwaardenonderhandelingen bij Defensie, Politie, Rijk en Onderwijs verlopen uitermate stroef. Met dit Kabinet blijkt het erg moeizaam om tot open en reëel overleg te komen. In geen enkele sector wordt een goed loonbod geboden door de werkgever. Daarom stuurde de MARVER, samen met de bonden uit de andere sectoren, gezamenlijk een brief aan de Tweede Kamer.

Woensdagmiddag 1 juli debatteert de Tweede Kamer namelijk, op verzoek van de oppositie, over de moeizame arbeidsvoorwaardenonderhandelingen in de sectoren die allen onder de verantwoordelijkheid van dit Kabinet vallen. Oorspronkelijk was dit debat alleen gericht op Rijk en Politie. Wij hebben verzocht dat debat ook te verbreden met Defensie. Dat geldt ook voor onze collega’s van de onderwijsbond AOb.

Afgelopen dinsdag 23 juni heeft de Tweede Kamer ook al een hoorzitting gehouden over de vastgelopen CAO-onderhandelingen binnen de overheidssectoren. Namens de FNV-bonden was de voorzitter van de FNV Ton Heerts hierbij aanwezig en voerde het woord om de punten uit deze brief nog eens duidelijk onder de aandacht te brengen.

Met de brief roepen we de TK op het Kabinet onder druk te zetten om, op basis van goede voorstellen, snel open en reëel overleg te gaan voeren in de sectoren. En maken we nog maar eens een keertje duidelijk dat de 0,8% vrijval uit de pensioenpremie een sigaar uit eigen doos is en niet onder de loonruimte valt.

Klik hier om de brief te lezen.

C&R
BVJ