9 april 2020

MARVER Corona Logboek - 9 april 2020

Televisiezender Discovery volgt in een vierdelige documentaireserie het personeel van Defensie in hun strijd tegen het coronavirus. Het eerste deel van de serie ‘Nederland strijdt tegen Corona’ is te zien op zondag 26 april om 20.30 uur.

In deze serie laat Discovery het werk zien dat Defensiemedewerkers doen in deze coronavirustijd, zoals het transport van beademingsapparatuur en de planning van het vervoer van patiënten die moeten worden overgebracht naar ziekenhuizen elders in het land. Ook de inzet van militair personeel in ziekenhuizen, zoals in Gelderse Vallei te Ede, wordt in beeld gebracht. Verder komt de Koninklijke Marechaussee aan bod, die in deze periode druk doende is met de grensbewaking.
De opnames voor de Discovery-serie zijn op 28 en 29 maart gestart toen militairen een regulier hotel transformeerden tot zorghotel in het Limburgse Urmond en anderen een training kregen om in het ziekenhuis in Ede medische bijstand te verlenen. Verder biedt ‘Nederland strijdt tegen Corona’ volgens de makers ‘een unieke inkijk’ bij het territoriaal operatiecentrum in Amersfoort, van waaruit Defensie de eenheden aanstuurt die worden ingezet in deze crisistijd.
In de aanloop naar de eerste aflevering van de serie op 26 april zijn nu al elke week korte video’s hieruit te zien op Dplay.

Bekijk hieronder een kort filmpje van de serie.

CMH: Blijf niet weg
Sinds de uitbraak van het coronavirus blijven patiënten vaak uit angst weg uit ziekenhuizen. Dit is ook het geval bij het Centraal Militair Hospitaal. Artsen doen daarom een dringend beroep op militairen met klachten om naar het hospitaal te komen. “Ga naar het ziekenhuis met bijvoorbeeld pijn op de borst, een blinde darmontsteking, gal- of nierstenen of met andere klanten,” zo luidt het dringende advies van het CMH. Artsen maken zich zorgen over het wegblijven van patiënten en benadrukken dat het CMH voor spoed- en semispoedgevallen gewoon open is. Ook het eerstelijns gezondheidsbedrijf (EGB) in de gezondheidscentra op militaire locaties is open. Volgens artsen wordt er in het medische circuit veilig gewerkt en is er daarom geen reden om weg te blijven.

Verpleegkundigen Defensie ook in Enschede
Ziekenhuis MST in Enschede kan sinds kort rekenen op hulp van twintig verpleegkundigen van Defensie. Zij werken zowel op de corona-afdeling als op de normale afdelingen van dit ziekenhuis. De verpleegkundigen worden ingezet op de plekken waar hun hulp het meest nodig is. „Dat is aan de ziekenhuizen zelf om te bepalen waar,” benadrukt Defensie-woordvoerder Sjaak van Elten. Momenteel werken zo’n 180 van de in totaal 250 verpleegkundigen van Defensie bij Nederlandse ziekenhuizen.

Coronalogboek