HB brengt boeiend bezoek aan werklocatie Schiphol
Op verzoek van de Kring Schiphol bezocht het Hoofdbestuur (HB) van de MARVER afgelopen woensdag de werklocatie Schiphol. Naast enkele HB-leden, onder wie MARVER-voorzitter Sven Schuitema, bestond het gezelschap tijdens de visite uit leden van deze Kring en MC-werkgroep-leden van de locatie Schiphol. Robert Tacx, de voorzitter van Kring Schiphol, heette iedereen welkom, waarna kolonel Jeffrey van Horn, PC-LTC en Coördinator Schiphol, het voorwoord verzorgde voor een goed en open gesprek over uiteenlopende onderwerpen. Na de lunch werd het gezelschap opgesplitst in twee groepen. De eerste groep maakte kennis met de Brigade Vreemdelingenzaken, terwijl de tweede groep een indruk kreeg van enkele brigades op de Koningin Máximakazerne.
Foto: Het Hoofdbestuur van de MARVER krijgt uitleg over de werking van de Self Service Passport Control (SSPC). Dit systeem maakt automatische grenspassages mogelijk.
Tijdens het eerste deel van het bezoek passeerden diverse gespreksonderwerpen de revue. Zo werd gesproken over de druk op de capaciteit en over de wijze waarop dat het hoofd wordt geboden door de diverse brigades op Schiphol elkaar te laten helpen. Ook probeerde het gezelschap samen antwoorden te formuleren op de vraag hoe kan worden ingespeeld op diverse nieuwe uitdagingen waarmee Schiphol wordt geconfronteerd en hoe reservisten optimaal kunnen worden ingezet.
Weekenddiensten
Verder werd gesproken over mogelijke oplossingen voor de ervaren problemen bij weekenddiensten. Deze problemen draaien om het feit dat collega’s volgens de huidige regelgeving maar 26 zondagen per jaar mogen werken. Daarom willen we met de werkgever in gesprek over de werk- en rusttijden bij Defensie en de Arbeidstijdenwet (ATW). We hopen te ontdekken waar de precieze knelpunten zitten, zeker als het gaat om het beantwoorden van de vraag hoe onze leden meer gemak en flexibiliteit kan worden geboden.
Nu de TOD achteraf wordt berekend, is er volgens de MARVER ruimte om te discussiëren over het maximum van 26 zondagen, vooral als dit als knellend wordt ervaren. Wij verwachten dat de KMar dankzij de door haar gebruikte systemen beter dan de andere OPCO’s in staat is om alle knelpunten in kaart te brengen. De discussie moet echter voor heel Defensie worden gevoerd en dat maakt het complex.
Twee groepen
Na de lunch werd het gezelschap dus verdeeld in twee groepen. De eerste groep maakte kennis met de Brigade Vreemdelingenzaken en kreeg daar uitleg over de belangrijkste werkzaamheden van deze brigade. Groep twee ging op de Koningin Máximekazerne langs bij de afdeling Arrestantenzorg, -Transport en Parketondersteuning (ATP) van de Brigade Operationele Service & Support (BOSS), de Brigade Toezicht Beveiliging Burgerluchtvaart BTBB) en de sectie Analyse en Onderzoek (A&O) van de Brigade Politie en Beveiliging (P&B). De groepsleden kregen zo een indruk van de taken van deze brigades en van de positieve ontwikkelingen en uitdagingen daar.
Actueel beeld
Na afloop van hun bezoek beschikten de HB-leden over een nóg completer beeld van alle uitdagingen en positieve ontwikkelingen op de werklocatie Schiphol. Zij hadden hiervan al een aardige indruk, omdat zij allemaal kunnen bogen op werkervaring op deze locatie. Gezien de razendsnelle ontwikkelingen en veranderingen op Schiphol, hechtten zij er waarde aan om tijdens het bezoek een actueel beeld te krijgen van deze dynamische werklocatie. Zij namen alle besproken punten mee naar huis om later te bezien waar problemen kunnen worden opgelost in het overleg met Defensie of met de KMar en hoe goede initiatieven kunnen worden gesteund. Laatstgenoemde initiatieven kunnen mogelijk ook breder binnen de KMar van waarde zijn.
Natuurlijk staat het HB ook open voor visites aan andere KMar-werklocaties. Wil jij dat ons HB langskomt op jouw locatie? Maak dit dan kenbaar aan de voorzitter van de Kring waarvan jij deel uitmaakt. Diens contactgegevens vind je via deze link.